لغت نامه ارزهای دیجیتال

 

نام فارسی انگلیسی توضیحات
کوین Coin کوین ها رمزارزهایی هستند که به صورت مستقل عمل می کنند و بلاکچین اختصاصی خود را دارند؛ مانند بیت کوین و اتریوم.
آلت کوین Altcoin آلت کوین به کلیه ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین اطلاق می شود. بر اساس تخمین ها در اوایل سال 2020 بیش از 5000 ارز دیجیتال وجود دارد. طبق کوین مارکت کپ آلت کوین ها 34 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در فوریه 2020 به خود اختصاص داده اند.

بسیاری از آلت کوین ها بر اساس چارچوب اساسی تهیه شده توسط بیت کوین ساخته شده اند. بنابراین بیشتر آلت کوین ها نظیر به نظیر هستند.

برخی از انواع اصلی آلت کوین ها عبارتند از:

● ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ
● توکن های امنیتی (security tokens)
● توکن های کمکی (utility tokens)
● کوین هایی با قیمت ثابت(stablecoin)

توکن Token توکن ها رمزارزهایی هستند که بلاکچین اختصاصی ندارند و بر روی بستر سایر رمزارزها کار می‌کنند؛ مانند توکن شیبا یا بیت تورنت.
کوین با قیمت ثابت StableCoin در دنیای رمزارزها، کوین هایی وجود دارد که ارزش آنها با یک دارایی ثابت مانند دلار برابر است. به اینگونه کوین ها، استیبل کوین گفته می شود. برای مثال، قیمت استیبل کوینی مانند تتر، یک دلار است. استیبل کوین ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شدند و بر خلاف دیگر رمزارزها که قیمت پایداری ندارند، می توانند از سرمایه معامله گران محافظت کنند
عرضه اولیه ICO یکی از روش های تامین مالی برای پروژه های مرتبط با ارز دیجیتال، عرضه اولیه یا ICO است. در این روش، سرمایه گذاران می توانند با استفاده از دیگر رمزارزها مانند بیت کوین یا ارزهای فیات مانند دلار، بر روی پروژه موردنظر سرمایه گذاری کنند و توکن های مربوط به آن پروژه را از سوی شرکت مربوطه دریافت کنند. عرضه اولیه قبل از راه اندازی پروژه انجام می شود و توکن های پروژه به فروش می رسد.
فورک Fork وقتی یک نسخه جدید از بلاک‌چین درست شود دو نسخه از بلاک‌چین در کنار هم هم‌زمان در شبکه وجود خواهند داشت. به این اتفاق دوشاخگی یا فورک (Fork) گفته می‌شود. فورک معمولا دو نوع است: سفت و نرم.
هارد فورک Hard Fork هارد فورک به تغییرات اساسی در پروتکل رمزارز گفته می شود، به گونه ای که آن را به 2 ارز متفاوت تبدیل می‌کند. در هارد فورک، نسخه جدید با نسخه های قبلی سازگار نیست. مثال بارز در این زمینه، بیت کوین کش است (فورک بیت کوین) که یکی از تغییرات اعمال شده در آن نسبت به بیت کوین، افزایش حجم بلاک هاست.

هارد فورک زمانی ایجاد می شود که برخی از ماینرها (استخراج کنندگان) تصمیم می گیرند قوانین جدیدی را برای رمزارز موردنظر ایجاد کنند. افرادی که با این تغییرات موافق اند، به فورک جدید می پیوندند. افرادی هم که مخالف هستند، می توانند از همان نسخه قبلی استفاده کنند.

سافت فورک  Soft Fork در سافت فورک، یک تغییر جزئی در پروتکل رمزارز موردنظر ایجاد می شود که با نسخه های قبلی سازگار است.
هش Hash به زبان خیلی ساده، هش به خروجی گفته می شود که از اطلاعات ورودی بدست می آید. الگوریتم هش، اطلاعات ورودی را در هر اندازه ای که باشد، دریافت می کند و یک خروجی با اندازه ثابت تولید می کند.

 

هش را می توان “اثر انگشت دیجیتالی” نامید که از طریق پردازش اطلاعات توسط” تابع هش” ایجاد میشود. این فرآیند به صورت خطی و یکطرفه صورت می گیرد. به این معنی که از طریق هش ایجاد شده، نمی توان به داده های اصلی (اطلاعات ورودی) دست پیدا کرد (همانطور که از طریق اثر انگشت، نمی توانیم انگشت را تصور کنیم و آن را بسازیم). هش بیت کوین 64 رقمی است و با صفر شروع می شود.

نرخ هش Hash Rate نرخ هش نشان می دهد کامپیوتر شما تا چه اندازه ای توان تولید دارد (سرعت انجام عملیات استخراج) و عملکرد آن چقدر است. نرخ هش یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب دستگاه استخراج محسوب می شود.
ساتوشی Satoshis برای ارزهای رسمی برخی از کشورها، واحدهای اندازه‌گیری کوچکتری نیز وجود دارد. مثلا واحد کوچک‌ تر برای دلار آمریکا، سنت (Cent) می باشد. هر 1 دلار، شامل 100 سنت می‌شود. (1 سنت = 0.01 دلار)

کوچک‌ترین واحد بیت کوین نیز، ساتوشی نام دارد. هر بیت کوین را می توان به 100 میلیون واحد تقسیم کرد و هر واحد یک ساتوشی نام دارد. به عبارت دیگر یک ساتوشی برابر است با: ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین.

در زیر واحد های میلی بیت کوین و میکرو بیت کوین نیز محاسبه شده اند:

1 بیت‌کوین = 1000 میلی‌بیت‌کوین (mBTC)
1 بیت‌کوین = 10,000,000 میکرو بیت‌کوین (uBTC)
1 بیت‌کوین = 100,000,000  (صد میلیون ساتوشی)
1 میلی‌ بیت‌کوین = 100,000  (صد هزار ساتوشی)
1 میکرو بیت‌کوین = 100 ساتوشی

وایت پیپر Whitepaper سندی است که در آن توضیحاتی درباره ارز دیجیتال، طراحی آن، اطلاعات تکنیکی، توصیف هدف آن و ارائه یک نقشه راه برای موفقیت بیان می‌شود. در سال 2008، ساتوشی ناکاموتو نیز وایت پیپری از بیت کوین منتشر کرد. سند سفید به‌منظور قانع کردن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه ارائه می‌شود.
دفتر کل مرکزی Central ledger دفتر کل مرکزی به سازمانی گفته می‌شود که داده‌های مربوط به تراکنش‌ها و سایر موارد مشابه را به صورت سازماندهی شده نگهداری می‌کند.
دفترکل توزیع شده Distributed Ledger دفتر کل توزیع شده سیستمی است که در آن تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و مقدار سرمایه‌ها به صورت گسترده ثبت شده‌اند. روش توزیع اطلاعات در این دفتر دیجیتالی باعث افزایش امنیت اطلاعات و کاهش خطر هک شدن آنها شده است.

برای مثال بلاکچین هم یک دفترکل توزیع شده به حساب می آید که در ابتدا فقط با هدف پیگیری تراکنش‌های بیت کوین ساخته شده بود.

زنجیره بلوک یا بلاکچین Blockchain بلاکچین یک دفترچه دیجیتالی از تمام معاملات انجام شدۀ یک رمزارز خاص است. این زنجیره بلاک شامل بلاک‌های جداگانه ای است که از طریق امضای رمزنگاری به یکدیگر متصل می شوند. هر بار که بلاک کامل شود، به عنوان یک بلاک جدید به بلاکچین اضافه میشود.
بلاک Block بلاکچین از بلاک ها ساخته شده است. هر بلاک، یک پایگاه داده تاریخی از کلیه معاملات انجام شده را تا زمان پر شدن بلاک نگهداری میکند. رکوردهای ثبت شده در هر بلاک دائمی و تغییرناپذیر هستند.
ارتفاع بلاک Block Hight به تعداد کل بلاک ها قبل از بلاک موردنظر در بلاکچین، ارتفاع بلاک گفته میشود.
جستجوگر بلاک Block Explorer جستجوگر بلاک، یک موتور جستجو برای پیدا کردن ارزهای دیجیتال است که به کاربران این امکان را میدهد اطلاعات لازم در مورد تراکنش‌ها، آدرس‌ها و دیگر موارد را پیدا کنند.

با استفاده از این موتور جستجو، کاربران می‌توانند در مورد محتوای هر بلاک به طور جداگانه، وضعیت تراکنش‌ها و تاریخچه آنها مطالعه کنند.

جایزه بلاک Block Reward ماینرها در ازای کاری که در شبکه بلاکچین انجام می‌دهند، رمزارز پاداش می‌گیرند.
نصف شدن پاداش استخراج Halving میزان پاداشی که ماینرها برای استخراج یک بلاک دریافت می‌کنند در هر ۲۱۰ هزار بلاک در شبکه بیت‌کوین نصف می‌شود.پاداش اولین بلاک تولید شده در سال 2009، 50 بیت کوین بود که این پاداش هر 4 سال یکبار، نصف می شود.
همتا به همتا Peer 2 Peer در یک شبکه همتا به همتا (P2P) دو یا چند کامپیوتر (یا شخص) با یکدیگر در ارتباط هستند، بدون اینکه شخص سومی به عنوان واسطه مورد استفاده قرار گیرد.
غیرمتمرکز Decentralization غیرمتمرکز بودن شاید مهمترین ویژگی بیت کوین و سایر رمزارزها باشد. با نبود مرجع مرکزی، رمزارزها نسبت به ارزهای فیات (دلار، ریال و غیره) و سایر روش های پرداخت، مزایای منحصر به فردی دارند. یکی از مهمترین این مزایا، عرضه پولی محدود است که به مرور زمان می تواند باعث افزایش ارزش رمزارزها شود (به عنوان مثال، تعداد کل بیت کوین ها، 21 میلیون است؛ این تعداد ثابت در طول زمان، باعث افزایش قیمت بیت کوین میشود).
الگوریتم اجماع Consensus algorithm تراکنش هایی که در شبکه بلاکچین انجام می شوند، به تایید نیاز دارند. جهت اینکار، الگوریتم هایی وجود دارد که بر اساس آنها، ماینرها در مورد تایید یا عدم تایید یک تراکنش به توافق می رسند. به این نوع از الگوریتم ها، الگوریتم اجماع گفته می شود. در شبکه های بلاکچین، از 2 الگوریتم کلی “گواه اثبات کار” و “گواه اثبات سهام” استفاده می شود.
گواه اثبات کار Proof of work گواه اثبات کار فرآیندی است که طی آن ماینرها ثابت می کنند که روی حل یک مسئله ریاضی در شبکه کار کرده اند. هر ماینری که بتواند مسئله موردنظر را حل کند، می تواند بلاک جدید را به بلاکچین اضافه کند.
گواه اثبات سهام Proof of Stake گواه اثبات سهام نوعی مکانیزم اجماع است که در آن، ماینرها بر اساس تعداد رمزارزهایی که دارند، انتخاب می‌شوند. به این معنی که هر چه دارایی یا سهام ماینر بیشتر باشد، شانس بیشتری برای تایید بلاک های جدید خواهد داشت.
دوبار خرج کردن Double spending اگر کاربر تلاش کند که به صورت همزمان، یک رمزارز را در 2 جای مختلف خرج کند، اصطلاح دوبار خرج کردن یا خرج کردن مضاعف را بکار میبرند.
حمله 51 درصدی 51% Attack اگر بیش از نیمی از شبکه بلاکچین توسط فرد یا گروهی از افراد کنترل شود، امکان ایجاد اختلال در شبکه وجود خواهد داشت (تأثیرات منفی مانند متوقف کردن استخراج، خرج کردن مضاعف یا تغییر تراکنش ها).
ارزش بازار Market Cap ارزش بازار یا مارکت کپ از ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال موردنظر در تعداد کل ارزهای در گردش بدست می آید. رمزارزها بر اساس ارزش بازار رتبه دهی می شود. ارزش بازار ارز دیجیتال موردنظر را می توانید

در سایت coinmarketcap بررسی کنید. برای مثال، در حال حاضر مارکت کپ بیت کوین، حدود 220 میلیارد دلار است و در رتبه 1 در بین رمزارزهای دنیا قرار دارد.

احراز شناخت مشتری KYC احراز شناخت مشتری (Know Your customer) برای توصیف قوانینی به کار می‌رود که طبق آنها، فروشنده باید اطلاعات کامل از هویت خریدار داشته باشد. این اطلاعات برای تایید و احراز هویت کاربران استفاده می‌شود و در تراکنش های با حجم زیاد ضروری است.
کیف پول Wallet با استفاده از کیف پول های دیجیتالی، امکان دریافت، ذخیره سازی و ارسال رمزارزها فراهم می شود. هر کیف پول حاوی کلید خصوصی شماست که امکان دسترسی به بیت کوین و سایر رمزارزها را برای شما فراهم می کند.
آدرس کیف پول Address آدرس کیف پول، رشته ای از حروف و اعداد است که به عنوان شماره حساب برای معاملات رمزنگاری شده محسوب می شود. آدرس ها می توانند به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شوند. هر کوین یک آدرس منحصربه‌فرد دارد که مشخص می کند روی بلاکچین قرار دارد. این آدرس، موقعیت مکانی است که در آن داده ها ذخیره می شود و هر گونه تغییر در آن ثبت میشود.

برای خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها، تنهای چیزی که باید در اختیار دیگران قرار دهید، همین آدرس کیف پول است. هر بار که تراکنشی را در شبکه انجام میدهید، می توانید از یک آدرس منحصربه‌فرد و جدید استفاده کنید.

کلید عمومی Public Key کلید عمومی یک آدرس کیف پول منحصربه‌فرد است که شامل رشته ای از اعداد و حروف می شود. عملکرد کلید عمومی مشابه شماره حساب بانکی شماست که برای دریافت رمزارز استفاده می ­شود.
کلید خصوصی Private key رشته ای از اعداد و حروف که برای دسترسی به کیف پول شما استفاده می شود، کلید خصوصی نام دارد. در حالی که کیف پول شما توسط یک کلید عمومی نشان داده می شود؛ کلید خصوصی، رمز عبور کیف پول شماست که باید از آن مراقبت کنید. شما هنگام فروش یا برداشت رمزارزها به این کلید نیاز دارید، زیرا این کار به عنوان امضای دیجیتالی شما محسوب می شود.
امضاء Signature زمانی که یک معامله در شبکه بلاکچین انجام می دهید، باید معامله را با کلید خصوصی خودتان امضا کنید. این امضای رمزنگاری شده، به شما اجازه می دهد که مالکیت خود را اثبات کنید.
کیف پول گرم Hot wallet کیف پول گرم، به نوعی از کیف پول گفته می شود که به اینترنت متصل است و می تواند یک برنامه تحت وب یا یک برنامه موبایل باشد. استفاده از کیف پول های گرم آسان است، اما در مقایسه با سایر کیف پول ها، از امنیت کمتری برخوردار هستند، زیرا ممکن است هکرها بتوانند از طریق اینترنت به این نوع کیف پول ها دسترسی پیدا کنند.
کیف پول سرد Cold wallet کیف پول سرد، یک نوع کیف پول است که همواره به اینترنت متصل نیست. برای مثال، می توانید چنین نرم افزاری را در درایو USB نصب کنید. کیف پولهای سرد بسیار امن تر از کیف پول های گرم هستند، زیرا هکرها برای دستیابی به کیف پول شما، به دسترسی فیزیکی نیاز دارند.
کیف پول نرم افزاری Software Wallet کیف پول نرم افزاری یک شکل رایج از کیف پول است که در آن کلید خصوصی برای فرد در پرونده های نرم افزاری روی کامپیوتر ذخیره می شود (کیف پول نرم افزاری مانند تراست ولت).
کیف پول سخت افزاری Hardware Wallet کیف پول سخت افزاری یک وسیله فیزیکی، شبیه به USB است که اطلاعات مربوط به رمزارزها را در خود ذخیره میکند و امن ترین راه برای نگهداری رمزارزها محسوب میشود (کیف پول سخت افزاری مانند لجر نانو اس).
کیف پول کاغذی Paper Wallet ذخیره کردن رمز کیف پول (کلید خصوصی) روی یک سند فیزیکی، آن را به یک کیف پول کاغذی تبدیل می کند.
ذخیره سازی سرد Cold Storage ذخیره سازی سرد، اصطلاح دیگری است که برای یک “کیف پول کاغذی” یا “کیف پول سخت افزاری” استفاده می‌شود.
سید Seed رشته‌ای حروفی ورودی است که کلید کیف پول شما از آن تولید می‌شود.
تأیید Confirmation هر بار که تراکنش جدیدی در شبکه صورت می گیرد، ماینرها، اعتبار و صحت تراکنش را بررسی و تأیید می کنند. برای اینکه تراکنش شما انجام شود، باید تاییدیه های موردنیاز را از شبکه دریافت کند.
کارمزدهای تراکنش Transaction Fees برای انجام تراکنش در شبکه رمزارزها، کاربر باید هزینه ای را بابت تایید تراکنش پرداخت کند. این هزینه ها با توجه به وضعیت شبکه و ترافیک آن، متغیر خواهد بود. اگر بخواهید تراکنش شما سریعتر تایید شود، باید کارمزد بیشتری پرداخت کنید.
دامپ Dump به حالتی گفته می‌شود که شما تمام یا بخشی زیادی از دارای ارز دیجیتال خود را یکجا می‌فروشید.
دامپینگ Dumping مشابه همان اصطلاح دامپینگ (Dumping) یا بازارشکنی در اقتصاد است. وقتی تعداد زیادی از افراد هم‌زمان دامپ کنند، باعث کاهش سریع و بسیار تند قیمت ارز می‌شود.
پامپ Pump پامپ برعکس دامپ است و به حرکت مثبت قیمت ارز گفته می‌شود. پامپ معمولا توسط سرمایه‌گذارانی که پول زیادی وارد شبکه می‌کنند رخ می‌دهد.
PND سرواژه Pump and dump است. به حالتی گفته می‌شود که فردی پول زیادی بابت خرید ارز وارد بازار می‌کند. در نتیجه قیمت آن را بالا می‌برد و در نتیجه دیگران هم ترغیب می‌شود که آن را بخرند. سپس وقتی قیمت رشد کرد، دارایی خود را با سود معقولی می‌فروشد.
بالاترین قیمت تاریخی ATH اصطلاح ATH مخفف عبارت all-time high است که کاربرد زیادی در پیگیری بازار ارز دیجیتال دارد. این اصطلاح برای توصیف شرایطی به کار می‌رود که در آن ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود رسیده است.
کمترین قیمت تاریخی ATL اصطلاح ATL نقطه مقابل ATH است که از عبارت all-time low گرفته شده و نشان می‌دهد که ارز دیجیتال به کمترین قیمت خود رسیده است.
نگهداری HODL اصطلاح HODL در واقع هم‌معنی واژه HOLD (به معنی نگه‌داشتن) در زبان انگلیسی است. این اصطلاح زمانی به وجود آمد که یکی از کاربران سایت بیت کوین تاک، پیام “من در حال هودل کردن هستم” را منتشر کرد.

در حقیقت، این کاربر به اشتباه به جای کلمه HOLD، کلمه HODL را نوشته و یک اشتباه تایپی بود. اما او به عمد این اشتباه را اصلاح نکرد. بعد از مدتی، اصطلاح هودل در جامعه کریپتو رواج پیدا کرد. بنابراین، به نگهداری بلند مدت بیت کوین و سایر رمزارزها در جامعه جهانی کریپتو، هودل می گویند.

شخص ثروتمند HNWI همانطور که از معنای شخص خیلی ثروتمند (High-Net-Worth Individual) نیز برمی‌آید، HNWI به کسی می‌گویند که حجم‌های معامله‌هایش آنقدر بزرگ است که lمی تواند بازار را تغییر دهد.
نهنگ Whale اصطلاح نهنگ برای توصیف افرادی به کار می‌رود که تراکنش هایی با حجم بسیار بالا انجام می‌دهند و دارایی زیادی در بازار دارند. حجم زیاد معامله‌هایی که توسط وال‌ها انجام می‌شود، بر قیمت ارز دیجیتال در بازار تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، استراتژی‌هایی که توسط افراد وال به کار می‌رود، تاثیر زیادی بر وضعیت بازار ارز دیجیتال دارد که این تاثیرات می‌توانند مثبت یا منفی باشند. وال‌ نه‌تنها شامل افراد HNWI می‌شود بلکه می‌تواند شامل سرمایه‌گذاران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نیز باشد.
استخر ماینینگ Mining Pool استخر ماینینگ به مجموعه‌ای ماینرها گفته می‌شود که دستگاه‌ها و کامپیوترهای خود را به هم وصل می‌کنند با کل توان پردازشی مجموع با هم با استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند.
ماینینگ چند استخری Multipool Mining اگر یک ماینر به هر دلیلی فعالیت‌ خود را از یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگری ببرد، اصطلاحا ماینینگ چند استخری کرده است.
فومو FOMO اصطلاح فومو از حروف اول عبارت “fear of missing out” گرفته شده که در زبان فارسی به معنای “ترس از دست دادن” است. این اصطلاح برای افرادی استفاده می‌شود که با بالا رفتن ارزش بعضی از سرمایه‌ها، بدون درنظر گرفتن شرایط و از روی هیجان اقدام به خرید می‌کنند تا از بقیه سهامداران عقب نیافتند.

همچنین زمانی که فرد سهمی را نمی‌­خرد و ارزش آن سهم بالا می‌رود، احساس جا ماندن و آزردگی به او دست می‌دهد که به آن فومو می‌گویند. به‌طور کلی، احساسات و هیجاناتی که باعث می‌شوند یک سهامدار در مواقع بالا بودن قیمت‌ها تصمیمات نادرستی بگیرد، فومو نام دارند.

ترس FUD مخفف “Fear, Uncertainty, and Doubt” به معنای ترس، بلاتکلیفی و تردید است.

این شرایط احساسی ممکن است در سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به دلایل مختلف روی دهد. گاهی اوقات افرادی با انتشار اخبار منفی و شایعاتی مانند کلاهبردار بودن یا هک شدن آن ارز، در تلاش هستند FUD را در ذهن افراد ایجاد کنند.

گاهی اوقات هدف از اینکار این است که افراد زیادی شروع به فروش ارز کنند و قیمت ارز پایین بیاید و خودشان خرید کنند.

خرس‌ها Bears در بین کاربران ارز دیجیتال، به افرادی که همیشه حس بدبینی نسبت به قیمت ارزها دارند و روند بازار را رو به پایین پیش‌بینی می‌کنند، خرس گفته می‌شود. بر همین اساس، اصطلاح bearish هم به ‌وجود آمده که از کلمه bear گرفته شده و به همان حس بی اعتمادی در بازار اشاره می‌کند.
بازار خرسی Bear Market این اصطلاح با توجه به شکل شاخ‌های رو به پایین خرس هنگام مبارزه به وجود آمده است (بازار نزولی).

بازار خرسی به بازاری گفته می‌شود که درآن قیمت‌هاثابت هستند یا اینکه روندی رو به پایین دارند. در این وضعیت کاربران نسبت به خرید و فروش ارزها اطمینان کافی ندارند.

تله خرسی  Bear Trap تله خرسی در اثر نفوذ برخی از سرمایه‌داران در روند بازار به وجود می‌آید که طی آن قیمت‌های ساختگی به کاربران نشان داده می‌شود تا آنها معامله‌های خود را بر اساس این قیمت‌های غیر واقعی انجام دهند.

 

این تله به این صورت است که در تحلیل تکنیکال، سیگنالی نادرست ایجاد می‌شود که سیر صعودی بازار را از دید کاربران دیگر پنهان کند.

 

کاربران با توجه به این تحلیل تکنیکال نادرست، از روند رو به افزایش قیمت‌ها آگاهی ندارند و تصور میکنند که بازار روند نزولی دارد. در نهایت، این وضعیت به سود سرمایه‌گذرانی تمام می‌شود که به طور نامحسوس این تغییرات را ایجاد کرده‌اند.

گاوها Bulls به کاربرانی که همواره نسبت به بالا رفتن ارزش سرمایه‌های خود امید دارند و نسبت به بازار و قیمت‌ها خوشبین هستند، گاو می‌گویند.  با توجه به این اصطلاح، کلمه Bullish هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که ریشه آن کلمه Bull هست و به افکار مثبت در مورد ارزها و انتظار بالا رفتن قیمت اشاره دارد.

 

بازار گاوی Bull Market مانند اصطلاح بازار خرسی، این اصطلاح با توجه به شکل شاخ‌های رو به بالای گاو هنگام مبارزه به وجود آمده است که در بازار هم به همین منظور استفاده می‌شود (بازار صعودی).

در صورتی که بازار روند صعودی داشته باشد، سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر معامله انجام دهند و امید به افزایش قیمت‎ها وجود داشته باشد، بازار گاوی ایجاد می‌شود.

تله گاوی Bull Trap این تله هم مانند تله خرسی، سیگنال نادرستی است که در تحلیل تکنیکال ایجاد می‌شود با این تفاوت که در تله گاوی، روند نزولی بازار از دید سرمایه‌گذاران پنهان می‌ماند تا آنها متقاعد شوند که بازار به حالت صعودی خود بازگشته است. در نتیجه، کاربران در حالی که از سیر نزولی قیمت‌ها آگاهی ندارند، به معامله‌های خود ادامه می‌دهند که در بیشتر مواقع به ضرر آنها منجر می‌شود.
شت کوینر  Shitcoiners به کسانی گفته می‌شود که ارز رمزپایه را تا زمانی که کاملا بی‌ارزش شود نگهداری می‌کنند.

معمولا به افرادی گفته می‌شود که در ارزهای ارزان‌ قیمت که یک پروژه واقعی و معتبر نیستند سرمایه‌گذاری می‌کنند به امید اینکه به سودی هنگفت برسند ولی در نهایت تا زمانی که این ارز کاملا ارزش خود را از دست می‌دهد آنرا نگهداری می‌کنند.

این اصطلاح بیشتر توسط طرفداران بیت‌کوین به افرادی که به خرید و فروش و نگهداری آلتکوین‌ها اعتقاد دارند گفته می‌شود.

شت کوین Shit coins اصطلاحی که برای کوین‌های با ارزش بازار پایین به کار برده می‌شود. شت‌کوینز به ارزهای گمنامی گفته می‌شود که تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است و هر روز نیز تعدادی از آنها از بین می‌روند.
Bitcoin Maximalists به افرادی متعصبی گفته می‌شود که فقط به بیت‌کوین باور دارند و برای سایر آلتکوین‌ها ارزشی قائل نیستند. این اصطلاح توسط افرادی که به آلتکوین‌ها اعتقاد بیشتری دارند به افراد طرفدار بیت‌کوین نسبت داده شده است. اصطلاح دیگر برای این افراد، Bitcoiner است.
اسکم Exit Scam به ارزهایی گفته می‌شود که پس از بدست آوردن شهرت کافی، بیت کوین‌هایی که از سرمایه‌گذاران بدست آورده‌اند را برمی‌دارند و ناپدید می‌شوند. این اصطلاح در ICO ها زیاد بکار برده می‌شود.
لامبو Lambo کوتاه شده لامبورگینی (خودروی lamborghini )و اصطلاحی است که در بین تریدرها و سرمایه‌گذاران ارزهای رایج شده است.

به دلیل اینکه برخی افراد با ثروت ناشی از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال کارهایی مانند خرید لامبورگینی انجام داده بودند این مخفف در عباراتی مانند When Lambo که نشان‌دهنده اشتیاق به رشد چندبرابری قیمت یک ارز است به کار برده می‌شود.

ماه Moon کلمه MOON به معنای ماه است.

اغلب رشد بسیار زیاد یک ارز را رسیدن به ماه تشبیه می‌کنند.

معمولا زمانی که افرادی برای رشد ارزی که خریداری کرده‌اند شور و اشتیاق دارند این کلمه و اصطلاحاتی مانند To the Moon یا Mooning را به کار می‌برند.

بیشتر اوقات این شور و اشتیاق فقط یک توهم و خوشبینی نسبت به آینده است.

به فنا رفتن Rekt کوتاه شده کلمه “Wrecked” و به معنای به فنا رفتن و از دست دادن میزان زیادی سرمایه است. زمانی که تریدرها یا سرمایه‌گذاران زیان سنگینی متحمل می‌شوند برای آنها به کار برده می‌شود.
قوانین ضدپول‌شویی Anti-Money Laudering قوانین ضدپولشویی (AML) به دسته‌ای از قوانین بین‌المللی گفته می‌شود که به امید جلوگیری و مقابله سازمان‌های تبه‌کار یا اشخاص از انجام پول‌شویی با استفاده از ارزهای دیجیتال وضع شده است.
اسیک ASIC اسیک یا Application Specific Integrated Circuit به تراشه کامپیوتری گفته می‌شود که دقیقا برای یک عملیات خاص ساخته‌شده است؛ مثلا دستگاه استخراج بیت‌کوین متشکل از ده‌ها اسیک هستند که دقیقا برای استخراج بیت‌کوین ساخته‌شده‌اند. این اصطلاح البته بیشتر در دنیای کامپیوتر و الکترونیک مطرح است.
گردآوری سجاد محمدی خرم آبادی و نوید محمدی خرم آبادی

استفاده یا فروش محتوای آموزشی فراچارت در رسانه های دیگر نقض قوانین کپی رایت است و پیگرد حقوقی دارد.